Individuelt tilrettelagte forløb der skaber udvikling og trivsel
Ud fra rammerne i bevillingen strukturerer vi den indsats, der bedst muligt understøtter barnets udvikling og trivsel.
Relationen er altafgørende
Vi lægger stor vægt på at matche barnet/den unge og familien med den helt rette medarbejder. Så snart indsatsen er bevilget, tager en af Leutes familiekoordinatorer kontakt til familien. Der stilles skarpt på barnets såvel som familiens ressourcer og behov ud fra bevillingen, og herefter udvælger vi den eller de rette medarbejdere. Relationen er altafgørende for at skabe forandring og trivsel.
Leutes social- og specialpædagoger har stor erfaring med autisme
Autisme og kønsidentitetsforhold
Forskning viser, at mennesker med autisme oftere har svært ved at danne sig en kønsidentitet, end mennesker uden autisme.
15 % af mennesker med autisme definerer sig selv som transkønnede eller nonbinære, og endnu flere definerer sig som homo-, bi- eller panseksuelle. Mennesker med autisme i alle aldre kan have svært ved at finde ligesindede de kan spejle sig i hvad angår tanker om kønsidentitet, seksualitet og sociale relationer.
Dette påvirker ofte deres seksuelle sundhed negativt. De er mere sårbare, og oplever stress på grund af manglende selvforståelse og flere vanskeligheder i forhold til egen seksualitet, og de romantiske relationer de indgår i/ eller ønsker at indgå i.
Læs mere om kønsidentitet/kønsdysfori her
Forebyggende indsatser på børne- og ungeområdet
Forebyggende indsatser på børne- og ungeområdet
De tre kerneområder inden for autisme
Man taler om 3 kerneområder indenfor autismespekteret der udgør symptomer der ofte karakteriserer træk ved autisme.
Karakteristika inden for de tre kerneområder kommer til udtryk på flere forskellige måder hos mennesker med autisme.
Kilde: Socialstyrelsen og Region Midtjyllands psykiatri & Region Hovedstadens psykiatri.
Autisme og ledsagende tilstande
Når man som barn eller ung har autisme, kan der være en række psykiske lidelser forbundet med diagnosen. Børn med autisme har ofte en øget risiko for andre psykiske vanskeligheder, udviklingsforstyrrelser og sjældne sygdomme i tillæg til autismen.
De ledsagende tilstande gør ofte, at barnets vanskeligheder samlet set bliver mere komplekse. F.eks. kan en tilstand som ADHD hos nogle ”overskygge” symptomer på autisme og gøre det sværere at stille en diagnose. Normaltbegavede børn og unge med autisme oplever ofte angst, og deres evne til at fungere i hverdagen kan være meget nedsat.
Vi erfarer, at særligt mange børn med autisme også lever med angst, og derfor er der ofte behov for angstbehandling hvis angsten er hæmmende for barnets trivsel og livsudfoldelse.
Vi tilbyder derfor kognitiv adfærdsterapi eller metakognitiv terapi. Ligesom vi tilbyder vejledningsforløb til familierne og psykoedukation, hvor familien lærer autisme- og angstdiagnosen at kende og hvordan den fungerer. Vi tilbyder også selvforståelsesforløb og støttesamtaler til det enkelte barn eller ung.