Individuelt tilrettelagte forløb der skaber udvikling og trivsel
Ud fra rammerne i bevillingen strukturerer vi den indsats, der bedst muligt understøtter barnets udvikling og trivsel.
Relationen er altafgørende
Vi lægger stor vægt på at matche barnet/den unge og familien med den helt rette medarbejder. Så snart indsatsen er bevilget, tager en af Leutes familiekoordinatorer kontakt til familien. Der stilles skarpt på barnets såvel som familiens ressourcer og behov ud fra bevillingen, og herefter udvælger vi den eller de rette medarbejdere. Relationen er altafgørende for at skabe forandring og trivsel.
Leutes social- og specialpædagoger har stor erfaring med autisme

Uhensigtsmæssige dynamikker og familiemønstre
Sendiagnosticerede mennesker har ofte brug for hjælp, fordi familien har kompenseret for udfordringerne på en mere eller mindre hensigtsmæssig måde. Det kan eksempelvis være stressende, når den unge får meget frie rammer. Hvad er det for mønstre familien har og hvilke dynamikker skal laves om, for at skabe trivsel?
Ydelser til børn og unge med autismespektrumforstyrrelser
De tre kerneområder inden for autisme
Man taler om 3 kerneområder indenfor autismespekteret der udgør symptomer der ofte karakteriserer træk ved autisme.
Karakteristika inden for de tre kerneområder kommer til udtryk på flere forskellige måder hos mennesker med autisme.

Kilde: Socialstyrelsen og Region Midtjyllands psykiatri & Region Hovedstadens psykiatri.
Autisme og ledsagende tilstande
Når man som barn eller ung har autisme, kan der være en række psykiske lidelser forbundet med diagnosen. Børn med autisme har ofte en øget risiko for andre psykiske vanskeligheder, udviklingsforstyrrelser og sjældne sygdomme i tillæg til autismen.
De ledsagende tilstande gør ofte, at barnets vanskeligheder samlet set bliver mere komplekse. F.eks. kan en tilstand som ADHD hos nogle ”overskygge” symptomer på autisme og gøre det sværere at stille en diagnose. Normaltbegavede børn og unge med autisme oplever ofte angst, og deres evne til at fungere i hverdagen kan være meget nedsat.
Vi erfarer, at særligt mange børn med autisme også lever med angst, og derfor er der ofte behov for angstbehandling hvis angsten er hæmmende for barnets trivsel og livsudfoldelse.
Vi tilbyder derfor kognitiv adfærdsterapi eller metakognitiv terapi. Ligesom vi tilbyder vejledningsforløb til familierne og psykoedukation, hvor familien lærer autisme- og angstdiagnosen at kende og hvordan den fungerer. Vi tilbyder også selvforståelsesforløb og støttesamtaler til det enkelte barn eller ung.


Forældre til Adam siger…
Charlotte-Amalie fra Leute har virkelig gjort en forskel for vores familie
Da Adam i oktober 2017 fik konstateret infantil autisme, var det kulminationen på et meget langt udredningsforløb. “Adam har fået sin diagnose sent og det har betydet, at vi har skulle lære Adam at kende på ny. Vores forhold var præget af negativ kontakt i forhold til krav om skole. Adams modstand og angst ligger meget på skole, så vi havde brug for, at jeg ikke skulle være en del af den del af Adams liv” fortæller Adams mor.
Familien blev tilbudt hjælp fra Leute og det var en helt ny verden, der åbnede sig. “Charlotte-Amalie har virkelig gjort en forskel for vores familie og for mig som mor. Hun giver konkret vejledning. Vi har en diagnose og så har vi brug for at vide, hvordan vi kommer videre efter det”. “Mange af de andre steder Adam har været, har de sagt: vi kan ikke nå ind til ham. Charlotte-Amalie tager mange kampe med ham, men det er kun en succeshistorie. Jeg håber at andre forældre, som er lige så desperate som vi var, kan blive inspirerede”.