Støttekontaktperson hjælper dreng med angst tilbage i skole
Alex er en ung dreng med autisme der også har angst. Han er indskrevet på en behandlingsskole men har ikke været i skole i mere end 4 måneder, da Leutes støttekontaktperson begynder på opgaven. Forældrene har ikke kunne få Alex i skole.
Angsten hæmmer Alex i at komme ud ad døren, og han har mange negative tanker om sig selv, og er bange for hvad de andre i skolen tænker om ham.
Støttekontaktpersonen Anna har fire timer dagligt hos Alex, hvor timerne bliver brugt om morgenen og formiddagen til at støtte Alex og hjælpe ham til og fra skole. Anna har fundet nogle gode strategier for, hvordan hun kan støtte Alex når angsten for at skulle ud ad døren melder sig. Hun sørger også hele tiden for at sprede god energi og opbakning til morgenturen hen til skolen.
Alex formår at være i skole to timer om dagen, og Anna kan derfor ledsage Alex hjem fra skole, hvor de får vendt skoledagen sammen.
Anna deltager også i netværksmøder, og det gode samarbejde mellem familien og skolen har også stor gavn af Annas viden om de udfordringer og løsningsmuligheder hun gør brug af i sit arbejde med at få et stabilt skolefremmøde for Alex igen.
Alex mod på at være mere i skole, vokser støt fra uge til uge med Anna som støttekontaktperson, til at han nu har mod på at spise frokost henne i skolen fremfor at køre hjem inden. Det handler i høj grad for Anna om, at gribe alle de små positive fremskridt der sker for Alex og hjælpe ham med at følge dem til dørs.