Mikkel fra Leute opbygger et bånd til Sofus
Sofus på 7 år er diagnosticeret med ADHD. Han går i en almindelig folkeskole i 1. klasse. Sofus har svært ved at håndtere og overskue det sociale liv i skolen på grund af sin ADHD. Sofus er opmærksomhedsforstyrret og har svært at holde fokus, derfor har han behov for kortere skoledage, tydelige rammer og en rolig start.
Sofus bliver afleveret på fritidshjemmet når det åbner kl. 7, hvor der er mere ro og ikke er så mange børn endnu. På den måde kan Sofus bedre vænne sig til tanken om at være i skole. Om eftermiddagen har Sofus det bedst, hvis han en gang imellem får lov at komme tidligere hjem.
De dage hvor Sofus har behov for ekstra støtte og kortere skoledage, henter den pædagogiske medarbejder Mikkel ham. Når Mikkel henter Sofus tidligere fra skole, og laver aktiviteter der tager udgangspunkt i Sofus’ interesser, øges Sofus’ trivsel helt naturligt, både fordi han er underholdt og fordi han oplever følelsen af mestring.
”Sofus glæder sig til Mikkel skal komme. De har det altid sjovt sammen og Mikkel er god til at finde aktiviteter, som fanger Sofus og det betyder, at han kommer glad og træt hjem,” fortæller Sofus’ mor.
Forældrene har behov for aflastningen, fordi de har svært ved at få arbejdsugen til at hænge sammen, de dage hvor Sofus ikke formår at være i skole fuldt skema. Forældrene har også behov for et pusterum. Mikkel kan give det pusterum når han knytter bånd til Sofus, og dermed skaber et trygt rum, hvor Sofus kan trække sig og få en pause fra alle de indtryk, aktiviteter og sociale kontekster som lige nu kræver særlig meget af ham, at indgå i.